23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Udfordringerne vælter ned om ørene på købmænd i Sønderjylland: - Jeg er bekymret, når jeg kigger et halvt år frem

Mange købmænd skal tænke kreativt for at hente tabt omsætning. Stigende fødevarepriser får flere danskere til at køre til grænsen. På mange gør det faretruende ondt

Det er ikke fordi, at køerne ligger døde på marken ved Højer i Sønderjylland, forsikrer han.

- Et eller andet sted får de jo deres kød og ost fra, men det er ikke i min butik, siger Preben Holst.

Som daglig uddeler i den lokale Brugsen har han i mange år levet med - og arbejdet under - livsvilkåret i at skulle konkurrere med grænsebutikkerne, hvor den nærmeste Fleggaard kun ligger knapt et kvarter i bil fra butikken. 

Men når spøgen lægges til side, fornemmer man en anden slags alvor.

-  Vi er hårdt pressede, ligesom de andre. Vi mister stort. Om det er til grænsen eller andet, det ved jeg ikke, men det er på alle varegrupper, vi falder, og især på kød- og ferskvarer, fortæller han. 

I denne måned ligger den lokale Brugsen på mellem seks og otte procent i tabt omsætning, og selvom Preben Holst siger, at øget grænsehandel ikke kan tilskrives det hele, ved han, at meget af det handler om det. 

Det samme mønster tegner sig nemlig hos andre købmænd i regionen. Ingen døde køer, men en hårdt prøvet omsætning og et forsvindende salg af kød og andre ferskvarer efter de stigende fødevarepriser.  

Meget tyder også på, at det er til grænsebutikkerne, at kunderne forsvinder hen.

Hos Fleggaard ser de den største vækst i salget af daglig- og kølevarer og fordoblede deres salg af oksekød fra april til august, fortalte adm. direktør, Lars Mose Iversen til Flensborg Avis i august. 

Plejede at kunne konkurrere på kvalitet  

I Bylderup Bov, der også ligger tæt ved grænsen, har Dan Houborg Edlefsen drevet Min Købmand i flere år. 

Han fortæller, at han før i tiden sov trygt om natten ved tanken om, at hans butik i det mindste kunne konkurrere med grænsebutikkerne på kvaliteten af det kød, de solgte. 

- Men når prisen eksploderer, som den er gjort, vejer kvalitetsargumentet ikke længere lige så tungt, fortæller han om det styrtdykkede salg på kød, men også ost og noget så lavpraktisk som toiletpapir.

Fælles for købmændene nær grænsen til Tyskland er, at de lever med grænsebutikkerne som deres evige påmindelse om de konkurrencemæssige fordele, man har, når man som tysk købmand ikke skal lægge 25 procent fødevaremoms eller pant oven i priserne på sine varer. 

Dan Houborg er ikke direkte bange for fremtiden, selvom han har mistet fem procent af sin totale omsætning den seneste måned. Men det hårde pres tærer på lysten til at drive butik, fortæller han.

- Man spørger jo sig selv: Hvad bliver det næste?

Emballageafgift hænger som tung sky

Bekymringen stiger, jo tættere på grænsen, man kommer. 

I Padborg driver brugsuddeler Peter Madsen SuperBrugsen, der ligger under fire kilometer fra grænsebutikken Calle. Han er ikke mange øjeblikke om at kalde den nuværende situation en "kæmpe udfordring, og frygten aftager ikke, når han kigger bare lidt længere ud i fremtiden.

- Jeg er bekymret, når jeg kigger et halvt år frem, og vi også har fået emballageafgiften oven i, fortæller den tydeligt frustrerede købmand. 

Med emballageafgiften refererer Peter Madsen til det EU-direktiv, der fra den 1. oktober betyder, at danske emballageansvarlige virksomheder selv skal afholde udgifter til håndtering af den emballage, de sender på markedet. 

Topchefer i dagligvarebranchen har tidligere været ude og råbe vagt i gevær over for lovgivningen, og Coop har varslet, at de nye emballagekrav vil koste detailhandlen op mod 3 mia. kroner. 

Peter Madsen ved godt, at det udvidede emballagekrav gælder alle EU-lande, men hæfter sig ved, at det i hvert fald for en periode kan komme til at have stor betydning for den i forvejen hårde konkurrence, hvis ikke reglerne indføres samtidig. 

- Vi har jo stadig en fødevareafgift på 25 procent oven i, bemærker han. 

Købmandsskab og ja-tak tilbud

Mens der er vedtaget punktafgiftsnedsættelser på slik og kaffe, har professor og institutleder ved Institut for Virksomhedsledelse på SDU, Daniel Kjelgaard, vurderet over for DR, at det ikke vil få konsekvenser for grænsehandlen.

- Hvis butikkerne syd for grænsen ikke lige umiddelbart kan matche priserne på slik og sodavand og andre sukkerholdige produkter, så vil de hurtigt finde nogle andre produkter, vi vil køre efter så som oksefars, rengøringsmidler eller hvad det nu måtte være, lød det i sidste uge.

Det er til trods for, at Skatteministeriet selv har estimeret, at de nye afgiftsnedsættelser vil reducere grænsehandel med chokolade- og sukkervarer med 400 mio. kr.

Derfor har de lokale købmænd på den anden side af grænsen lavet andre tiltag for at gøre op for noget af den tabte omsætning.

I Bylderup Bov er Dan Houborg begyndt at satse større på dybfrost-varegruppen. Fordi det er noget, man ikke kan køre særlig langt med i bagagerummet. Derfor har der på det seneste været ja-tak tilbud på eksempelvis Daim-is for på den måde at skabe omsætning i butikken. 

I Padborg har Peter Madsen investeret i en pant-robot, hvor du kan tømme din pantsæk i ét huk.

- Det er for at gøre det nemmere for dem, der gerne vil købe sodavand og øl i Danmark stadig, siger han.

Et forsøg på at holde flere herhjemme.  

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094